Läs gärna igenom följande stilistiska begrepp och termer. Ni får gärna använda er av dem när ni analyserar Fulet. Vi ska gå igenom de på måndagens lektion
Termer och begrepp för novellanalys
genre = texttyp
komposition = textens uppbyggnad
novellens klassiska uppbyggnad = exposition (presentation av personer, miljö, situation), konflikt (det uppstår problem), stegring (”spänningen stiger”), peripeti/vändpunkt (något avgörande som påverkar händelseförloppet sker), upplösning (hur det gick)
berättarperspektiv = ur vems synvinkel handlingen återges:
en text med jagberättare / en text som är skriven i första person / en text som är skriven i jagform = text där en person återger händelserna enbart ur sitt eget perspektiv
en text som är skriven i tredje person = en text där händelserna återges i han- och/ eller honform
utomstående berättare = händelserna återges av någon som inte är med i berättelsen, någon som betraktar skeendet utifrån
allvetande berättare = en berättare som har insyn i alla skeenden och alla personers tankar
inre monolog = en persons tankar skrivs ut i texten
tema = vad är det författaren vill säga med sin text, budskapet. Det som man som läsare ska förstå efter att man läst texten.
motiv = t. ex. förbjuden kärlek (Romeo och Julia), goda mot det onda (Sagan om ringen)
metafor = "Du är en ängel" betyder inte bokstavligt att någon har vingar på ryggen och bor på ett moln, det är en metafor för att någon är väldigt snäll.
symbol = t ex ett hjärta kan symbolisera kärlek och ett äpple kan symbolisera hälsa och färgen vit kan symbolisera oskuld eller fred.
allitteration = ord som står nära varandra börjar med samma ljud; Lätt och Lagom
kontrast = motsatsord; lycklig-olycklig, frisk-sjuk, stark-svag
anafor = upprepning av ord som t ex i Martin Luther Kings tal "Jag har en dröm" vilket han upprepar flera gånger
tretal = något upprepas tre gånger. Antingen som i sagorna att något ska göras tre gånger eller det kan vara tre exempel.
Vi ska gå igenom de (????) på måndagens lektion ...
SvaraRaderaSnälla ... vad menar du? Har du svårt för de ... dem????
Hur kan man då vara lärare????????????? MVH/W ... fd. lärare
Vilken gubbgrinig kommentar. Gödslandet med frågetecken i parenteser och tre punkter förklarar varför du är en fd lärare.
SvaraRadera